Je bekijkt nu De webwinkel voor ons allemaal! – toch?

De webwinkel voor ons allemaal! – toch?

  • Bericht auteur:
  • Bericht gepubliceerd op:16/04/2019
  • Berichtcategorie:Blog
  • Bericht reacties:0 Reacties

Welke webwinkel zullen we eens bellen, bellen, bellen?

Iemand probeerde me al weken te pakken te krijgen via de telefoon. Alsof de duvel er mee speelde altijd net op het moment dat ik in het magazijn bezig was en het dan wat langer duurt voordat ik de telefoon kan oppakken. Maar geen geduld en ook geen boodschap ingesproken. Ik belde terug naar het nummer en kreeg een antwoordbandje van Bol.com. Waarom zouden die me bellen? Ik heb er niets besteld….. het kwartje viel al gauw. Ik heb een actieve webwinkel op internet en ze zullen zo wel hun methodes hebben om bedrijven te vinden die via hen willen verkopen. Want Bol.com is geen gewone webwinkel meer, maar een portal voor anderen.  Eergisteren was het dan zo ver, ze belden weer en ik nam meteen op. Een heel aardige meneer die zijn riedeltje af draaide en me vroeg of ik het niet interessant zou vinden om mijn producten via Bol.com te verkopen. Nou, nee meneer. En verder liet ik een stilte vallen.

Het duurde even voordat deze vriendelijke persoon het juiste aanknopingspunt in het script weer gevonden had. Deze optie werd niet zo vaak gebruikt. Hij vertelde me dat ik, door via Bol.com het internet te bestormen wel 2 miljoen extra bezoekers op mijn website kon krijgen! “dat lijkt me helemaal niks” zei ik. Dat zou ik namelijk helemaal niet aankunnen, vooropgesteld dat die 2 miljoen mensen ook iets bij me zouden gaan kopen, of misschien alleen de helft al.

Voor mijn geestesoog zag ik het drama zich afspelen. Mijn website ondersteboven van zo veel bezoekers. Het op peil houden van de voorraad een regelrechte nachtmerrie. Want voor mij is het niet zo maar een druk op de knop bij één en dezelfde leverancier. Ik heb er wel 25! Al die kaartjes die ik dan met de hand moet gaan schrijven en mijn persoonlijke aandacht aan 1 miljoen mensen geven! Dat kan je dan niet meer persoonlijk noemen, toch?

de webwinkel

Waarom Handig Goed?

Ik gaf hem even de tijd deze boodschap te verwerken. En ik vertelde hem waar ik mee bezig was, mijn verhaal. Dat mijn webwinkel niet alleen als doel heeft om te verkopen, maar ook om bewustzijn te kweken bij mensen. Dat ik ze niet wil verleiden tot het kopen van dingen die ze niet nodig hebben. Dat ik graag wil dat wat ze kopen ook bijzonder is en heel lang mee gaat en ze dit niet nog een keer hoeven aan te schaffen. Dat ik ook wil dat mijn klanten bewust nadenken over het retourneren van iets als het ze niet bevalt. En dat ik niet kan begrijpen dat het klakkeloos kunnen retourneren en gratis verzenden van aankopen tegenwoordig zo vanzelfsprekend wordt gevonden. Want dit zorgt voor heel veel extra verkeer op de weg, CO2 uitstoot en vervuiling.

Dat ik het versleutelen van bezorg- en andere kosten in de verkoopprijs een warrige zaak vind en graag wil kunnen uitleggen waarom iets een bepaalde prijs heeft. Dat een webwinkel als Bol.com en Handig Goed in de twee uiterste hoeken van het spectrum van webwinkels liggen. En dat ‘the two shall never meet’. Gewoon omdat we appels en peren zijn.

Een echt gesprek

Het bleef even stil. Hm. Dit stond niet in zijn belscript. Zijn ogen verlieten het script (ik zweer je, ik kon het horen!) en er begon een echt gesprek. Hij stelde me vragen over de webwinkel Handig Goed en vertelde me zijn eigen ervaringen op internet. Dat het inderdaad wel gek was dat hij de door hem gekochte sneakers die eigenlijk niet bevielen, zo maar zonder consequenties terug kon sturen. Terwijl hij eigenlijk vond dat hij er zelf wat beter over na had kunnen denken, want dat had individuen een hoop werk bespaard en dat pakket had niet onnodig heen en weer gestuurd hoeven te worden. Wauw. Wat mooi om te horen.

Reality-check

Ik bedankte hem voor het gesprek en zei dat hij misschien toch maar weer verder moest met zijn bellijstje. Om andere mensen gelukkig te maken met een samenwerking met Bol.com. Pats! Terug was hij in de realiteit. Werk dat gedaan moest worden, belscripts die afgehandeld moesten worden. Zodat hij weer in staat is sneakers te kopen die hij eigenlijk niet wil. Hij bedankte mij ook voor het leuke gesprek en nam afscheid. Ik kreeg niet eens het bandje van het ‘bel me niet’ register te horen. Zou hij Handig Goed gewoon van de lijst geschrapt hebben? Of wordt ik straks nog een keer gebeld? De tijd zal het leren.

Ik moest even nadenken over dit gesprek. Het lijkt er op dat wij in verschillende dimensies leven. Als ‘werknemer’, je werk zo goed mogelijk doen zodat je een salaris hebt zodat je je dagelijks bestaan en wat leuke dingen kunt financieren. Als ‘consument’ waarin je probeert zo min mogelijk zuur verdiend geld in te zetten om dat te bekomen wat je behoeften bevredigd. Of als ‘mens’ waarin je in staat bent om een stapje terug te doen en te aanschouwen waar je nou in hemelsnaam mee bezig bent. Misschien moeten we allemaal wat minder werknemer en consument zijn en wat meer mens. Het kan, blijkt.

 

Handige groet,

 

Jessica

 

jessica

Ik wil graag duurzaam maar ook comfortabel leven. Zonder ergernissen over dingen die slecht ontworpen zijn of veel te gauw stuk gaan. Of ten koste gaan van mens, dier of milieu. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daarom ben ik met Handig Goed begonnen.

Geef een reactie