Verzendkosten, een topje van de ijsberg?

Gratis verzending; een opmerking van een klant over het rekenen van verzendkosten zette me aan het denken hoe ik nu eens helder kan uitleggen hoe Handig Goed daar mee om gaat en wat er onder dat topje van de ijsberg zit.

ijsberg

Yeah! Gratis verzending!

Veel mensen zien bij het berekenen van verzendkosten slechts het topje van de ijsberg. Want tegenwoordig word je bij het kopen via internet lekker gemaakt met ‘gratis verzending’. Nu ben ik nogal kritisch aangelegd en heb ik na een poosje op deze aardkloot rondgelopen te hebben begrepen dat het woord ‘gratis’ eigenlijk geen enkele betekenis heeft. Gratis betekent dat je iets koopt waar je niets voor hoeft te betalen. Dat is raar want kopen is het aanschaffen van een product of dienst tegen betaling. Je betaalt ergens voor en toch hoef je niets te betalen. Mjam dat vind ons reptielenbrein zooooo lekker! Dat reptielenbrein ziet namelijk liever het woordje Gratis Verzending dan het bedrag onder de streep.

Niets is gratis in het leven, behalve de zonneschijn.

Maar als je dat stukje brein even uitschakelt en in de kritische stand gaat weet je gewoon dat het niet kan kloppen. Veel webwinkels bieden gratis verzending. Maar die verzending is echt niet gratis. Het bedrijf wat de pakketten vervoert doet het niet gratis, de mensen die daar werken doen het niet gratis en de auto’s rijden ook niet op gratis brandstof. Het betekent alleen maar dat er genoeg marge op de producten wordt gemaakt om de kosten van verzending daar mee te kunnen betalen. Het wordt onzichtbaar doorberekent aan jou, de klant. Soms is het, als je een beetje goed oplet ook te zien; een product wat bij Bol.com 16,95 kost wordt elders voor 10 euro aangeboden. Voila! 10 euro voor het product, 6,95 voor de verzending. Maar ja Bol.com zet de magische woorden GRATIS VERZENDING bij het product en jouw reptielenbrein vreet dat met grote tevredenheid, want je hoeft geen verzendkosten te betalen dus hebt een voordeeltje behaald.  Terwijl je net zo veel betaalt als je het elders koopt, inclusief verzendkosten. Je wordt – kort gezegd – gewoon voor de gek gehouden.

 

gratis verzendig?

 

Transparant in prijzen.

Met Handig Goed probeer ik zo transparant mogelijk te zijn over verzendkosten. Een pakketje vervoeren over een afstand kost nu eenmaal inspanning van mensen en energie. Stel je voor dat je in Rotterdam woont en iets bij Handig Goed koopt. Het pakketje moet van Gieterveen naar Rotterdam vervoerd worden. Dat is zo’n 243 kilometer en ongeveer  2,5 uur rijden met de auto. Dat kost zo om en nabij de 92 euro aan autokosten en 5 uur tijd. Uitgaand van een uurloon van 7 euro zou het dus 127 euro moeten kosten om dit pakketje van Gieterveen naar Rotterdam te brengen.  Door gebruik te maken van een bedrijf die allerlei pakketten kan combineren is de kostprijs voor pakketvervoer terug gebracht naar 6,95 per pakket. En dat is dus het tarief ook voor mijn klanten om een pakket te laten bezorgen.

Voldoende marge = iets kunnen weggeven

Heeft een klant voor meer dan 70 euro aan spullen besteld? Dan kan Handig Goed het zich veroorloven om de verzendkosten voor haar rekening te nemen. Dat is dan dus werkelijk gratis verzending voor de klant, de kosten zijn er echter wel maar worden betaald door Handig Goed.

Brievenbuspakketjes, het klinkt zo leuk

Ja en dan de brievenbuspakketjes! Zo makkelijk want zo’n pakketje past gewoon door de brievenbus en het is een laag verzendtarief want er passen natuurlijk veel meer brievenbusdoosjes in een auto dan gewone pakketten. Het is dus logisch dat die goedkoper zijn. Maar per 1 januari 2019 zijn de tarieven voor deze pakketjes weer omhoog gegaan. Die pakketjes kosten nu € 4,40 om te verzenden. Ik heb er hoofdbrekens van gehad wat ik met dat tarief moest doen. Uiteindelijk heb ik besloten het tarief niet te verhogen en het verschil van 45 cent zelf bij te passen. Want ook al wil ik heel transparant zijn over verzendkosten, ik wil Handig Goed ook niet uit de markt prijzen. Nu maar hopen dat de groei van Handig Goed doorzet zodat dit stukje verlies goedgemaakt wordt.

Best wel ingewikkeld

Handig Goed heeft,  zoals je misschien al gezien hebt,  een bijzonder en divers assortiment. Dat is wat deze webwinkel zo bijzonder maakt. Misschien vraag je je af waarom er niet meer van dit soort winkels zijn? Waarom er veel winkels zijn die nagenoeg hetzelfde verkopen? Nou dat kan ik je vertellen! Het inkopen voor Handig Goed is namelijk best wel een helse klus. Omdat ik zo veel verschillende producten verkoop, koop ik dus ook in bij veel verschillende leveranciers in binnen- en buitenland. Ik kan geen enorme aantallen voorraad inkopen en dus krijg ik voor alles wat ik inkoop ook gewoon 100% van de verzendkosten voor mijn kiezen. (Als je in heel grote aantallen kunt inkopen krijg je het vaak gewoon gratis toegezonden, ook als het uit bijvoorbeeld de VS komt).

Kosten en marge zijn getrouwd

Die kosten moeten doorberekend worden in de inkoopprijs van de producten maar de verkoopprijs kan ik niet zo maar verhogen. Het moet voor jou als klant ook een redelijke prijs zijn. Met andere woorden; de marge die ik maak op producten is stukken kleiner dan de grote webwinkels die meer van het zelfde verkopen en gratis verzending bieden. Zij zijn slechts een schakel tussen producent en consument en maken daar een aardige marge op. De keus om een apart en divers assortiment te hebben heeft direct invloed op de prijzen en verzendkosten van Handig Goed. Kosten en marge vormen een stabiel en ook duurzaam huwelijk.

Van de lucht of in de lucht

Ik ben niet met Handig Goed begonnen om veel geld te verdienen. Ik ben deze webwinkel gestart omdat ik vind dat dingen anders kunnen. Bewustzijn over wat een product kost aan grondstoffen en energie zorgt er voor dat mensen meer verstandige keuzes maken. En als veel mensen dat doen wordt onze aarde minder belast. Zo simpel is het gewoon. Maar van de lucht leven kan ik niet. Dus Handig Goed moet ook ruimte bieden voor het maken van een (bescheiden) winst zodat ik daar van kan bestaan en Handig Goed in de lucht kan houden.

Kijk, dit hele bovenstaande verhaal zit natuurlijk in mijn hoofd omdat ik met hart en ziel bezig ben om Handig Goed levensvatbaar te houden en – niet in de laatste plaats- het kritisch denkvermogen en bewustzijn bij mensen te prikkelen over consumptiegedrag. Bewust worden van je eigen reptielenbrein dat het liefst de woorden Gratis Verzending ziet maar niet kijkt naar het eindbedrag op de factuur  is een belangrijke stap.

Gratis is een woord wat we eigenlijk niet meer zouden moeten gebruiken, zeker niet als het om duurzaamheid gaat. Wat gratis bestaat gewoon niet, er betaald altijd wel iemand. En meestal is dat de klant.

 

Jessica

 

 

About jessica

Ik wil graag duurzaam maar ook comfortabel leven. Zonder ergernissen over dingen die slecht ontworpen zijn of veel te gauw stuk gaan. Of ten koste gaan van mens, dier of milieu. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daarom ben ik met Handig Goed begonnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *