Doe maar lekker duurzaam – een gratis advies voor AH

doemaarlekkerduurzaam

9 november 2017  – Hoe zo duurzaam? Ik speel mee met de Postcode Loterij en kreeg een aardig brief van ze. Om mij te bedanken voor het meedoen kreeg ik een cadeaukaart ter waarde van 12,50 om bij Albert Heijn een duurzame maaltijd voor 4 personen te kunnen kopen. Op de brief van Postcode Loterij stond letterlijk:

Uw cadeau: een duurzame maaltijd voor 4 personen t.w.v. € 12,50

Nou, dat is niet gek! Een maaltijd voor 4 personen voor dat bedrag en nog duurzaam ook!

Even het foldertje goed lezen, en de cadeaukaart activeren. Gelukkig verzekert Postcode Loterij mij er van dat ik niet weer een lot moet kopen. Dat is wel eens anders geweest. Voor ik het wist had ik opeens 3 loten gekocht omdat ik steeds dacht dat ik nog geen abonnement had. Ja ik weet het; stom!

Verder met de folder:  Aha, een pakket vol duurzamere producten. Een Nuance!

Nu is Albert Heijn de meest duurzame reguliere supermarkt in Nederland gek genoeg. Ze hebben een C level gehaald. Het is dus droevig gesteld met de duurzaamheid van onze supermarkten eigenlijk. Lees meer

Hoezo duurzaam?

Opeens zie ik een kantoor in Zaandam voor me. Daar zit een groep kekke marketeers iets te bedenken. Want van hogerhand is geroepen dat ze vooral voor duurzaamheid moeten gaan. Want duurzaam is hot en die boot mogen ze niet missen. Zet AH duurzaam op de kaart! Het team ging voortvarend en al brainstormend aan de gang. Alles wat werd geroepen werd genoteerd op de flipover, want zo gaat dat. Daarna werden dingen die niet goed waren weggestreept.

Op de flipover bleven een paar punten over.

§         Samenwerking zoeken met een organisatie met een groot bereik. Check: Postcode Loterij en Doemaarlekkerduurzaam.nl en Unilever doet ook mee.

§         Een kant en klaar, laagdrempelig concept wat voor veel mensen bereikbaar is. Check

§         Het hoeft niet per se duurzaam te zijn, maar wel duurzamer. Duurzamer dan wat? Nou dan gewone producten. Dus we zoeken die dingen uit die toch in de schappen blijven staan en waar een duurzaamachtig keurmerkje op zit. Duurzaam of Duurzamer, het klinkt magisch. Check.

§         We krijgen meer klanten in de winkel, want ook de mensen die normaal niet naar de AH gaan komen dan deze cadeaukaart inwisselen. En dan nemen ze vast nog meer mee. Meer omzet dus. Check.

§         AH krijgt naam als duurzame supermarkt. Check

§         We zeggen dat het goedkoop is, dan is dat zo –  ook als het niet zo is. Check

Ik ging naar de Albert Heijn, normaal niet mijn winkel. En werd overstelpt door het enorm uitgebreide assortiment. En eerlijk is eerlijk, je hebt best wat te kiezen als je duurzame boodschappen wilt doen. Maar je moet wel goed opletten. Ik nam echter niet meer mee dan het voorgestelde pakket met duurzamere producten, gewoon om uit te proberen.

Thuisgekomen pakte ik het pakket uit. Wat er in zat? Voornamelijk pakjes en zakjes van Knorr, een pakje thee en een rookworst van Unox.

Die gaan de kast in en in 2025, als ze ruimschoots over tijd zijn gaan ze waarschijnlijk de prullenbak in. Nee eigenlijk niet zo duurzaam dus.

Even zonder dollen; Lieve Albert Heijn, strooi geen duurzaam zand in onze ogen en laat maar zitten die doe maar lekker duurzaam fabels. Het is fijn dat jullie producten willen promoten die duurzamer geproduceerd worden. Maar wees een ‘vent’ en probeer niet op deze manier van je overtollige rommel af te komen! Jullie zijn goed op weg maar dit is wel een misser. Begin eens met Bio producten een meer prominente plek te geven en een voortrekkersrol te geven. Zet je echt in voor de zaak en laat je niet verleiden van twee walletjes te eten, duuzaamheid is geen marketingtool maar een serieuze zaak. Daar moet je echt voor gaan.

Al die pakjes en zakjes verkopen alleen maar een illusie. Bami en spaghetti Bolognese kan je heel goed maken met de kruiden die toch al in je kruidenkastje staan, met name die pot zout. Daar hoef je echt geen kant en klaar zakje voor te gebruiken. En een recept is zo gevonden op internet. Dus stop met het promoten van deze onzin artikelen.

Wat zou het mooi geweest zijn als jullie deze actie hadden aangegrepen om echte producten wat meer te promoten. Een pakket met echt eten: Biologische uien, wortelen en aardappelen van Hollandse bodem, met een echt duurzame rookworst, desnoods van Unox, als Unilever per se mee moet doen. Voor een echt duurzame hutspot! Dat had jullie voorbeeldpakket moeten zijn.

Wat me verder nog opviel in het foldertje: De inhoud van dit pakket was 16,08 waard, maar afgeprijsd naar 12,50. Vreemd. Als je een cadeautje krijgt is dat toch irrelevant?

Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat het team marketeers van Albert Heijn tegenwoordig bestaat uit stagiaires, die alles wat ze geleerd hebben tegelijk in praktijk hebben gebracht bij deze actie en derhalve de plank volledig mis slaan. Jammer, want duurzaamheid verdient serieuze aandacht! Voor mij was het een figuurlijke dode muis. Ben er dus niet blij mee. De reden waarom ik deze blog heb geschreven is simpel: laat je niet misleiden door mooie kreten als het om duurzaamheid gaat. Het is helaas  een voorbeeld van greenwashing.

doemaarlekkerduurzaam

 lees meer over deze actie op Doe maar lekker duurzaam.

Enne, de Postcodeloterij heb ik ook maar opgezegd. Want eigenlijk is het heel naar om mee te spelen in een loterij die stuurt op angst. Angst om niet mee te winnen als jouw buurt een prijs wint. Angst om straks je buurman in een grote auto te zien rijden terwijl jij niets krijgt. Aangezien ik dat zelf allemaal niet erg zal vinden hoef ik dus ook niet meer mee te spelen eigenlijk.

Bewaren

Bewaren

About jessica

Ik wil graag duurzaam maar ook comfortabel leven. Zonder ergernissen over dingen die slecht ontworpen zijn of veel te gauw stuk gaan. Of ten koste gaan van mens, dier of milieu. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daarom ben ik met Handig Goed begonnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *